tiistai 4. helmikuuta 2014

Millainen oli paleo?

aaaa10
Kesäkurpitsa-jauhelihavuokaa, uunikasviksia (porkkana, lanttu, palsternakka, sipuli) ja salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, kurpitsansiemeniä

Kuukauden alussa kerroin bloginkin puolella paleo-ruokavaliokokeilusta, jota tammikuun ajan testailin parhaani mukaan (lue tästä!). Tiivistettynä paleon idea on siis syödä "kivikautisesti", ei viljoja eikä maitotuotteita, mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa. Muiden muassa vakkarit turvaruoat eli maitorahka, raejuusto ja aamupuuro saivat siis jäädä sivuun hetkeksi. Miten se tällaiselta kyseisten tuotteiden superkuluttajalta onnistui ja miten toteutin ruokavaliota?

afas
Jauhelihaa, salaattia // tonnikalaa, uunikasviksia ja salaattia

Jos täydellinen luolamies olisin ollut, en olis syönyt viljoja tai maitotuotteita tippaakaan. Noh, söin riisiä pari kertaa sekä perunaa, mutta niitä nyt ei sinänsä viljoiksi lasketakaan. Ilman viljoja siis menin periaatteessa koko kokeilun. Kouluruoan kanssa oli pakko joustaa - esimerkiksi kun oli lihakastiketta, se sisälsi usein vehnäjauhoja tai kermaa. Niitäkin siis tuli syötyä pieninä määrinä. Olisi kuitenki ollu liian hifistelyä alkaa kantamaan omia kanasalaatteja koulussa, joten menin näiden resurssien mukaan! Mutta - niinä parina kertana kun söin koulussa esim kasvissosekeittoa jossa oli kermaa, sain mahan niin kipeäksi että huhheijakkaa. Jonkinlaista laktoosi-intoleranssia on siis aihetta epäillä.

Paleo-aamupaloja:

aaaa8
aamupala
Munakas, kasviksia/salaattia ja lihaa (yleensä kalkkunaleikettä tai kinkkua)

Paleo-herkutteluja tai välipaloja:

jalkkariii2
Mandariinia, rusinoita, viikunaa, kookoshiutaleita // jäisiä vadelmia, mustikoita, mandariinia, viikunaa, kanelia (tää kombo oli aivan järkyttävän hyvää!! iskin vaan sekaisin mitä kaapista löytyi ja oooh nam)

jalkkarii
Proteiinipannari uunissa, jäisiä marjoja ja maapähkinävoita // omenoita, kanelia ja maapähkinävoita


Paleon plussat:
+ Oloa nimeltä ähky ei kyllä tunnettu tämän kuukauden aikana kertaakaan - viljat on niitä erityisesti turvottavia tuotteita ainakin mulla
+ Kaiken kaikkiaan tosi kevyt olo kropassa
+ Pirteyttä ja tehoa treeneihin selkeästi
+ Ei ollut oikeastaan edes ikävä maitorahkaa, puuroa tms, vaihtelu virkistää kummasti
+ Tutustui uusiin ruokajuttuihin ja ohjeisiin mitä ei normaalisti ehkä löytäisi
+ Kroppa kiristyi ihan selkeästi ja lihaserottuvuuskin parani
+ Senttejä lähti myös ihan mukavasti ja painoa ~2kg
+ Laadukkaiden rasvojen saannista piti huolta eritavalla
+ Myös kasvisten määrä lisääntyi huomattavasti, vaikka se on normaalissakin ruokavaliossa jo suuri


aaaa3
Kanasalaattia

Paleon miinuksia:
- Viikonloppuisin kotiin mennessä ruokailujen kanssa oli hieman suunnittelemista ja välillä kyllä inhotti, kun muut söi lemppari rahkapiirakkaa ja itse piti tyytyä katselemaan vierestä
- Koulussa ruokailut myös ajoittain hankalia
- Oudot mahakivut vaivasi kuun loppupuolella, en tiedä johtuiko paleosta vai jostain ihan muista syistä
- Herkkuja teki mieli - varsinkin viikonloppuisin... En tiedä onko pähkinöiden ja rusinoinen vetäminen kaksin käsin sitten parempi vaihtoehto
- Toisinaan niin pitkä eisaasyödä-lista alkoi ärsyttää
- Paleon lopettamisen jälkeen kun sitten herkuttelin mm. jätskillä, pizzalla ja runebergin tortuilla tuntui että kroppa imas hiilarit heti paikalla. Olo turpos ja tuntu että ne lähteneet sentit tuli samantien takaisin. Herkkuhimo juurikin esim jätskiin oli kasvanut niin suureksi että sitä piti sitten vetää kunnolla ehkä väääähän yli kohtuudenkin

ruokaa
Tonnikalaa, salaattia, kananmunaa, sipulia, siemeniä // kukkakaalipizzaa, salaattia, siemeniä

Yhteenvetona voisin todeta että hyvä ja hauska, kurinalaisempi kokeilu mihin oon tottunut. Oli hauska nähdä miten ruoka vaikuttaa hirveesti omaan oloon ja kehoon. Kropan muutoksia pystyi huomaamaan ihan itsekin salin peileistä, mikä oli kyllä aika mieletöntä. Yleensä niitä omia tuloksia ei silleen osaa nähdä! Viikonloppuna kun söin sitten taas normaalimmin, tosiaan tuntui että lihoin kaksinkertaisesti, miten voi olla mahdollista :-D noh, ehkä myös viime viikon treenitauko kipeilyn takia vaikutti asiaan eikä aineenvaihdunta pörrännyt samalla tasolla! Nyt taas olo paljon keveempi ja parempi.

Nyt pikkuhiljaa lisäilen juttuja ruokavalioon mitä sinne haluankin lisätä, mutta jollain tapaa paleolinjalla aion jatkaa vieläkin. Ensinnäkin yletön viljatuotteiden lappaminen ei ole kellekään eduksi, joten leivän ja pastan syöntiä aion rajoittaa jatkossakin. Kasviksia vähintään yhtä paljon ja laadukkaat rasvat myös! Maitotuotteiden kanssa pitää katsastella, koska tosiaan maha tuli niin kipeäksi noiden parin kerran jälkeen kun söin kermaista keittoa. Mutta pakko sanoa, että äsken syöty, vuoden ensimmäinen maitorahka lempiaineksilla varustettuna (omena ja mehukeitto) maistui ihan törkeen hyvältä!!

16 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus ja tosi herkkulisen näkösiä kuvia! (: Olis tosi siistiä joskus kokeilla tollasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä oli herkun makuisiakin :-)

      Poista
  2. tosi kiva postaus & jännältä kyllä kuulostaa toi paleo ruokavalio ! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ihan kokeilemisen arvoinen juttu kyllä! Kiitti :)

      Poista
  3. Tää oli tosi hyödyllinen postaus, sillä oon itsekin ajatellut testata paleota! En muutenkaan syö viljatuotteita (paitsi kaurapuuroa), mutta maitotuotteista luopumista olisi kiva testata. Oon myös huomannut saman, että ilman viljoja olo on kevyt, niin mitenköhän kevyt se olisi ilman maitotuotteitakin :D Ja mua turvottaa myös heti, jos oon vähänkin syönyt ruokavaliostani poikkeavalla tavalla! Ärsyttävää, sillä tuntuu, että kaikki kaverit pystyvät syödä mitä tahansa ja elää silti litteän mahan kanssa...

    Ja tosi herkullisen näköisiä ruokia tässä, tuli ihan vesi kielelle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä hei jos tää osui sellaseen saumaan ja itekin pohdiskelet paleon alottamista! Voin kyllä suositella ainakin pieneksi hetkeksi :-) maitotuotteita ja varsinkin rahkaa oli kyllä kova ikävä ja nyt ihan kiva että sitä voi taas syödä. Joo ja ihan sama juttu! Viikot kun menee silla perus tutulla turvallisella ruokavaliolla, ja viikonlopuksi kun reissaa yleensä kotiin niin siellä kun on aina kaiken lajin herkkuja niin mahaa turvottaa sit niin vietävästi!

      Poista
  4. Onneks on laktoosittomia rahkoja ja muita ;)

    VastaaPoista
  5. Miten oot tehny ton proteiinipannarin? Kuulosti jännältä, voisin itekkin kokeilla tämmöstä. Olis kivaa vaihtelua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitoin yhden kokonaisen kananmunan ja yhden valkuaisen ja 1 ja puol banaania blenderissä sekaisin, sit pienelle uunivuoalle ja uuniin ehkä 15-20min! Siitä vain, kannattaa kokeilla :)

      Poista
  6. Saisko niitä treenikuvia sitte joskus?(;
    Ja sitä muute mietin, että tuntuko treeneissä "voimattomammalta" kuin normaalilla ruokavaliolla? Onhan tuo paljon kevyempi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä niitä tulee aina kun mahdollisus! :-) itseasiassa ei tuntunut kertaakaan ja sehän tässä ihmetyttikin. Päinvastoin treenaaminen suju ihan erilaisella boostilla!!

      Poista
  7. Oh niiin hyvännäköisiä ruokia! (: Voisin harkita tommosia ruokakomboja ihan normi arkeenkin aina välillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, noi on aika peruskauraa mitä normaalistikin syön vaikka ei oliskaan paleota meneillään! Erittäin hyviä vaihtoehtoja, hyvä jos tästä sait vinkkejä :-)

      Poista
  8. Onks tämmöstä ruokavaliota mahdollista suorittaa lihattomana, mistä protskut silloin saa? Lihan syöminen mun kohdalla ei oo oikeestaan enää ees vaihtoehtokysymys, koska sen kerran kun erehdyin maistamaan haarukallisen jauhelihaa, maha oli järkyttävän kipee koko päivän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä varmasti on, mutta sit juurikin ravintoaineiden tarpeellinen saaminen hankaloituu tietty edelleen. Ainoita proteiininlähteitä onkin sitten pähkinät ja kasvikset sun muut! Mutta onko sulla sitten myös maitotuotteiden poisjättäminen listalla? Jos lihankin jättää pois paleosta, alkaa tää ruokavalio muistuttaa tosi paljon vegaanin ruokavaliota. Mutta kyllä varmasti onnistuu, pitää vaan itse panostaa ja huolehtia enemmän että saa kaikkea tarpeeksi :-) monipuolisuus kaiken A ja O!

      Poista