maanantai 6. tammikuuta 2014

Paleoruokavalio starttaa!

1

Uutena vuotena on aina hyvä aika kokeilla jotain uutta, ja mulla se liittyi tällä kertaa ruokavalioon. Oon syönyt pienestä asti terveellistä, monipuolista ruokaa ja kotiruoka meillä on maailman parasta mutta samalla terveellistä. Mitään allergioita ei ole koskaan todettu, mutta tiedostan kuitenkin tiettyjä ruoka-aineita mihin mun elimistö reagoi herkemmin. Viljat turvottaa helposti ja voimakaasti laktoosiset tuotteet aiheuttaa mahakipuja. Ravintojutut kiinnostaa ihan älyttömän paljon ja toivottavasti tuleva ammattinimike olisi se ravitsemusterapeutti - sinne ainakin kovalla innolla ja motivaatiolla ollaan tähtäämässä. Erilaisia vaihtoehtoja ja ruokavalioita punnitessani ja tietoa ahmiessani päätin että nyt lähtee kokeiluun paljon puhuttu paleo - kivikautinen ruokavalio. Kokeilua on pari päivää takana ja katsotaan mihin asti tätä jatketaan, mutta ainakin kuukauden loppuun olisi tarkoitus. Tuloksia ja fiiliksiä ruokavaliosta saatte kuulla sitten kuun lopulla enemmän!

Paleoruokavaliossa jäljitellään kivikautisten metsästäjä-keräilijöiden ruokavaliota. Ajatuksena on, että ihmisen geneettinen ja biologinen kehitys on vuosisatojen aikana ollut huomattavasti pienempää mitä ruoan kehittyminen ja mukautuminen nykypäivään. Geenit ovat siis periaatteessa samat mitä kivikautisilla esi-isillämme, eivätkä ne ole ehtineet tottua uusiin ruokiin kuten viljoihin.

Ruokavalio on viljaton sekä maidoton. Painopiste on ravinteikkaalla, mahdollisimman vähän prosessoidulla ruoalla - luonnonmukaisella ja mahdollisimman alkuperäisesti tuotetulla. Kivikautinen ravinto sisältää vähemmän energiaa painoa kohden, mutta moninkertaisesti enemmän ravintoaineita nykyiseen länsimaalaiseen ruokavalioon verrattuna.



Paleosyömisen perusteet
Lähde: http://www.helsinkipaleo.com/2011/06/mika-ihmeen-paleo/
  • Reippaasti eläinproteiinia: lihaa, kalaa, mereneläviä, lintuja, kaikenlaista riistaa, kananmunia
  • Kasviksia niin paljon kuin napa vetää, pohjana vähähiilihydraattiset kasvikset (esimerkiksi salaatit, kurkku, tomaatti, kaalit, paprikat…) ja tarpeen mukaan enemmän hiilareita sisältäviä juureksia, esim. bataattia,(ei perunaa) ja marjoja
  • Rasvoja: kookos, voi, kaakao, avokado, extra neitsytoliiviöljy
  • Hedelmiä (rajoitetusti fruktoosisisällön takia) ja pähkinöitä/siemeniä (rajoitetusti omega-rasvahappotasapainon takia)
  • Yleisesti: Suosi oikeaa ruokaa. Se on käsittelemätöntä, mahdollisimman lisäaineetonta ja sokeroimatonta. Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen parempi ja mielellään ei tuoteselostetta ollenkaan.

Vältä näitä:
Lähde: http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/ravinto-ja-laihdutus/kivikautinen-ruokavalio-optimaalista-ravintoa-elimistolle
  • viljatuotteet
  • pasta ja riisi
  • peruna, maissi (korkeaglykeemisiä, koska sisältävät paljon tärkkelystä)
  • sokerit ja teolliset makeutusaineet
  • teollisesti valmistetut ja lisäaineita sisältävät elintarvikkeet
  • einekset, pitkälle jalostetut tuotteet
  • vähärasvaiset kevyttuotteet

2

Miksi ei:
Lähde: http://www.helsinkipaleo.com/2011/06/mika-ihmeen-paleo/

Viljoja, perunaa?

"− Ensinnäkin vilja on hyvin tärkkelyspitoinen ruoka. Tärkkelys sellaisenaan voi aiheuttaa monelle suolisto-ongelmia. Toinen asia ovat viljan sisältämät proteiinit (gluteiini), jotka voivat olla haitallisia ihmiselle. Kolmas haitta voi tulla viljojen sisältämistä lektiineistä ja fylaateista. Lektiini vaurioittaa suolistoa, fylaatit estävät monien tärkeiden mineraalien imeytyistä, lääkäri Antti Heikkilä aloittaa.

Erityisesti gluteiiniin on syytä suhtautua vakavasti. Heikkilä selventää, että viljan proteiineissa on paljon osia, jotka muistuttavat ihmisen omia proteiineja. Kun niitä joutuu ruuan mukana elimistöön, ne sekoittavat immuunijärjestelmän ja voivat laukaista erilaisia autoimmuunisairauksia."

Perunan syöntiä varoitellaan sen sisältämän glykoalkaloidin, α-solaniini, vuoksi. Paljon tärkkelystä sisältävät kasvikset kuten peruna syövät elimistön tärkeitä hivenaine- ja antioksidanttivarastoja. Elimistössä ne muuttuvat nopeasti sokeriksi.


Maapähkinää sekä muita palkokasveja, kuten herneitä, papuja, soijaa ja lupiinia? Maitotuotteita?

"Monet pavut sisältävät proteiineihin kuuluvaa myrkyllistä lektiiniä (fytohemagglutiniinia). Useat pavut sisältävät lisäksi yhdisteitä, jotka estävät proteiinien hajoamista ruoansulatuskanavassa. Lektiinit eivät ole vesiliukoisia myrkkyjä, kuten esimerkiksi korvasienen gyromitriini, vaan ne ovat valkuaisaineita, jotka tuhoutuvat vain kunnon lämpökäsittelyssä." -Evira

Suomeksi: Maitotuotteet ja palkokasvit ärsyttää suolta, sisältää anti-nutrientteja (luonnollinen tai synteettinen yhdiste, joka häiritsee ravintoaineiden imeytymistä) ja proteaasin estäjiä.

3

Siinä pieni infoähky siitä, mitä paleoruokavalio pitää sisällään. Vaikka paleossa myös maitotuotteet ovat harmaalla alueella, itse pyrin niiden jättämisen sijaan vain välttämään niitä ja korvaamaan esim. maitorahkaa tai raejuustoa jollain muilla tuotteilla. Tämän kokeilun tavoitteena on tutkiskella, millainen ruokavalio itselle sopii ja vaikuttaako viljattomuus/maidottomuus mahakipuihin tai turvotukseen. Kokeilujen pohjalta on hyvä soveltaa itselle sopiva ja pysyvä ruokavalio! Pysyvä tämä ruokavalio ei siis ole, vaan tulevaisuudelle suuntaa antava.

Here we go, palataan kunnon postauksen ja kuulumisten kera kuukauden päästä!

21 kommenttia:

  1. Miten ajattelit toteuttaa tätä koulussa ja muissa "vieraissa" paikoissa? :) Ja mitä syöt esimerkiksi aamu- ja välipalaksi, kun puuro ja ruisleipä yms. ovat kiellettyjä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koulussa toteuttaminen voi joskus mennä hankalaks, jos vaikka kastikkeissa on vehnäjauhoa tai maitoa tai kermaa yms.. Mutta mulla nyt kun tää ei oo mikään elämän ja kuoleman kysymys vaan pelkkä mielenkiinnosta aloitettu testaus, niin pienet jutut nyt ei hommaa kaada :-D koulussa syön siis sen mukaan mitä mahdollista! Kasvisvaihtoehdossa on tosi usein esim sosekeittoa tai jotain semmosta mikä sopii hyvin tähän :-)

      Aamupalaks hyvä on munakas ja kasviksia, smoothie mihin tulee marjoja, hedelmiä, kookosmaitoa, avokadoa yms tai vaikka mun uus löytö - mustikoita, kanelia ja pähkinöitä kookosmaidolla! Yllättävän paljon löytyy variaatioita ruisleipien ja puurojen tilalle :-)

      Poista
  2. Vau ! Tsemppiä ja toivottavasti menee suunnitelmien mukaan (-:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, toivotaan näin! Katotaan mitä vaikutuksia tällä on sitten pidemmän kokeilun jälkeen :-)

      Poista
  3. Suosittelen! muutamat perheenjäsenet on toteuttanu paleo ruokavaliota jo puolisen vuotta ja kiloja on lähteny, ja sanoneet että olo on paljon virkeämpi ja jaksaa paljon paremmin! Tuosta linnkiä vielä tuttuni blogiin.
    http://halutakaikki.blogspot.fi/

    Jos jaksaa selailla pidemmälle, löytää henkilön ennen kuvan. ja hänen tarinansa :)

    terkuin http://murmanx.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävin mielenkiinnolla tutustumassa blogiin ja lueskelinkin paljon juttuja, vau! Kiitos paljon linkistä, saan tuolta varmasti paljon irti kokeilun aikana :-) itekin oon kyllä huomannu selkeetä pirteyttä ja keveyttä tän myötä, näinki lyhyessä ajassa!

      Poista
  4. miksi vasta kuukauden päästä uutta postausta? :o

    VastaaPoista
  5. Kuinka ajattelit saada kalsiumit, kun kerta maitotuotteet on harmaalla alueella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syön kalsiumtabletteja ja myös mm. pähkinöissä, siemenissä ja vihreissä kasviksissa on kalsiumia runsaasti joita syön paljon tällä hetkellä! :-)

      Poista
  6. Ihmisen ja kääpiösimpanssin (bonoboan) geenit eroavat toisistaan vain kahden prosentin verran. Eikös tämän geeniteorian ja ruuan jalostuksen näkökulmasta olisi sitten yksi ja sama eläisikö ihminen pelkällä raa'alla kasviravinnolla ja pienillä selkärankaisilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Periaatteesi on ehkä oikea, eli joo, teoriassa kyllä :-D toisaalta taas kun nykyihminen on tottunut syömään niitäkin ruokia mitkä ei ehkä meille geneettisesti sopisi niin hyvin, vois niiden pois jättäminen yht äkkiä aiheuttaa puutosoireita ja muita vaikeuksia.

      Poista
  7. Käytätkö proteiinijauhetta palkkarina tms. vaikka se on pitkälle prosessoitua? Jos et, käyttäisitkö siinä tapauksessa että et noudattaisi paleo-ruokavaliota?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, käytän heraproteiinia salin jälkeen! Tosiaan tää paleo ei ole mulle semmonen pienestä kiinni-projekti, vaan pyrin suurpiirteisemmin noudattamaan tän periaatteita :-) käytän protskujauhetta muutenkin, myös paleo-ruokavalion ulkopuolella!

      Poista
  8. Ihan mielenkiinnosts kysyn, uskotko ihmisen kehittyneen apinasta evoluution aikana? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastausta edelleen mielenkiinnolla odotellen :D toki ymmärrän jos et halua julkisesti tämmösiä puhella :)

      Poista
    2. Hupsista!! En oo yhtään muistanut koko kysymystä, anteeksi kamalasti :-D mutta siis oon kristitty ja uskon luomiskertomukseen, mutta toisaalta myös evoluutioon. Uskon että biologinen ja uskonnollinen näkökulma maailman syntymiseen ei oo ristiriidassa, tai että samaan aikaan voi uskoa noihin molempiin :-) eli kyllä, voisin sanoa että uskon!

      Poista
  9. itse voisin aloittaa paellaruokavalion.... hehheh :p mielen kiintoista et kokeilet ja kiva kuulla mielipiteesi tästä myöhemmin!:) onnea yritykseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, jos toi olis sitten seuraava ;-) kiitos!!

      Poista