fasfsafsaf

7/02/2012

Look up, get up and never give up


motivaatio2

Motivaatio? Missä sitä myydään? Tämä sana saa monen pääkopan miettimään ja tuskailemaan, kun sitä motivaatiota ei oikein tahtoisi löytyäkään. Usein unohdetaan, että sinä itse olet se joka päätät että onko sitä motivaatiota, saatko sitä lisää jostain ja pysyykö se yllä! Totta kai myös on muita tekijöitä, jotka siihen vaikuttaa, mutta ensisijaisesti sinä itse. Sen takia on erittäin tärkeää, että liikkuminen on sinulle mieleistä puuhaa, nautit siitä ja tulet hyvälle mielelle. Vaikka alkuun pääseminen tuntuu vaikealta ja urheileminen tuntuisi tuskalliselta, on varmaa että parin viikon säännöllisyyden jälkeen alkaa tuntua jo tuplasti paremmalta, ja koko elämä ja arki voi saada erilaisen suunnan! Myös minulla, esimerkiksi talven kestäneen juoksutauon jälkeen ensimmäinen lenkki tuntui kamalalta, jalat ei meinaa jaksaa ja hengästyttää jo pienikin mäennyppylä. Mutta - siitä se kunto kohenee, ja seuraavat juoksut tuntuu jo monta kertaa kevyemmiltä! Siitä se lähtee, pikkuhiljaa. Hitaasti, mutta varmasti.

motivaatio3

Viime aikoina ja oikeastaan koko blogin pitämisen aikana multa on tultu monta kertaa kysymään, että miten aina jaksan urheilla, miksi urheilen niin paljon, mistä saan sen kaiken motivaation ja niin edelleen. Onko mun tarkoitus laihtua, kohottaa kuntoa, tulla bodybuilderiksi vai mitä ajan takaa? Liikunta ei oo aina ollut niin iso osa mun elämää tai itsestäänselvyys, kuin nyt viime vuosina se on ollut. Pienestä asti kuitenkin iskä vei aina mua ja siskojani yleisurheilukisoihin, opetti ja kannusti, eli ihan sieltä asti urheilu on ollut mukana elämässä. Nuorempana urheilin vähän silloin kun halusin ja jaksoin, jos oli kisoja niin kävin ja treenailin niitä varten. Heitin keihästä ja kiekkoa, työnsin kuulaa, hyppäsin pituutta. Jo silloin se fiilis mitä niillä suorituksilla saavutti, hyvä tai joskus vähän pahempikin mieli kisojen jälkeen ja muuten maku liikunnasta oli mahtava.

motivaatio4

Vähitellen innostus yleisurheiluun loppui, eikä enää tehnytkään mieli lähteä kisoihin tai treenata kuulantyöntöä - yksinkertaisesti se ei tuntunut hyvältä vaan ahdisti jo etukäteen. Mun mielestä on tosi tärkeää, että liikkuminen on mieleistä puuhaa eikä sitä että itkun kanssa saa treenata kun ei millään ole fiilis kohdallaan. Muista siis, että liikkumisesta voi tehdä myös mukavaa, eikä sen ole aina pakko olla hampaat irvessä taistelemista! Tietysti pitää myös osata ylittää itsensä, täytyy tuntua kauhealta kun lihaksia polttelee tai ylämäessä juostessa tuntuu että happi loppuu. Aina ei pidä tuntua niin mukavalta - se on osa urheilua, ja polte on sitä millä niitä tuloksia saadaan! Mutta jos jatkuvasti fiilis on huono, ei liikkumisestakaan ole mitään hyötyä. Etsi itsellesi liikkumistapa, mistä pidät! Jostain voi myös oppia tykkäämään - niin kuin minäkin tein.

Vihasin juoksua vielä pari vuotta sitten. Vihasin, vihasin. Ihan todella pelkkä juokseminen tai lenkkeily ällötti, ja sai aikaan puristavan tunteen rinnassa. Ajattelin, että jos se tuntuu niin kamalalta niin miksipä kiusaisin sillä itseäni? Ylitin kuitenkin omat rajani ja voitin ahdistuksen, mitä juoksemista kohtaan tunsin ja kokeilin - lähdin sinne lenkille. Lähdin kerran, jolloin totesin että eipä se niin kamalaa ollutkaan vaikka kunto ei kovin hyvä ollutkaan ja otti koville. Lähdin toisen kerran, ja sitten kolmannen, ja jäin koukkuun. Nyt suorastaan voisin sanoa rakastavani juoksemista, vaikka se ei ihan sitä lemppariurheilua olekaan vielä! Alkuaikoina en jaksanut juosta kovinkaan pitkää matkaa putkeen, ja tuntui että keuhkot tulee ulos rinnasta kun ei vaan jaksa! Mutta nyt, reilun vuoden jälkeen yli 10km menee ihan kepoisesti, hyvän reippaalla vauhdilla ja ennen kaikkea hyvällä fiiliksellä!! Ja tiedättekö, kuinka mahtavalta se tuntuu! Tässä hyvä ja ihan omakohtainen esimerkki siitä, että kaikesta voi myös oppia tykkäämään, vaikka ennakkoluuloja ja alkuahdistusta olisikin. Kokeile, tunnustele, uskalla, niin saatat todella yllättyä ja löytää sen oman juttusi!

motivaatio5

Motivaatio. Oon hyvin pitkälti elämäntapaliikkuja, jolla tarkoitan sitä että liikunta on iso osa elämää ja jo rutiinia, se kuuluu lähes jokapäiväiseen elämään. Liikunta on mun keino jaksamiseen arjessa, siitä saan energiaa ja hyvää mieltä joiden avulla jaksaa mennä eteenpäin ja mieli pysyy virkeänä. Eli tavallaan se mun motivaatio tulee siitä liikkumisen ilosta, että liikunta on mukavaa ja sitä sen takia rakastaa aina vaan enemmän mitä tekee. Tietenkin, myös minulla, on paljonkin semmoisia päiviä milloin pelkkä urheilemisen ajatteleminenkin inhottaa, ei millään jaksaisi laittaa niitä lenkkareita jalkaan ja lähteä sinne juoksemaan, vaan mielummin käpertyisi sohvalle viltin alle ison jätskikupillisen kanssa. Jos käyn mielessäni tälläistä kamppailua, oon selvinnyt siitä monen monta kertaa ajattelemalla niin, että pelkän laiskuuden jälkeen ei kannata jättää lenkkiä väliin, vaan paljon järkevämpää on säästää se huilipäivä semmoiselle päivälle milloin oikeasti on akku lopussa ja ei fyysisesti jaksa treenata. Muistakaa se, jos mietitte että lähteäkö lenkille vai ei! Paljon järkevämpi ratkaisu, koska liian väsyneenä urheileminen ei oo kropalle tai mielelle kovinkaan hyväksi. Lisäksi usein kun sinne lenkille jokatapauksessa, laiskuudesta huolimatta lähtee, huomaa väkisin että mielialahan parani ihan hujauksessa! Ja tämäkin on ihan todistettua.

motivaatio7

Tavoitteet? Paljon on kysytty juurikin sitä, että miksi. Varmaan jo arvaattekin vastauksen, tietenkin pääasiassa sen takia että liikkuminen on ihanaa ja siitä saa hyvää oloa ja mieltä, jää totaalisesti koukkuun! Mutta tottakai samalla haluan myös kohentaa kuntoa ja kiinteyttää omaa kroppaa, mihin en täydellisen tyytyväinen vielä ole. Vaakaa en liiaksi tuijottele, koska tärkeintä mulle on se että mitä näen sieltä peilistä. Lihas kuitenkin painaa paljon ja lihaksikas kroppa on se mitä tavoittelen! Haluan pysyä hyvässä kunnossa, terveenä ja olla onnellinen omassa kropassani. Mikäpä siis olisi parempi keino, kuin liikkuminen ja hyvät elämäntavat!

Toivon todella, että tämä teksti avasi joidenkin silmiä, tsemppasi, motivoi, auttoi, sai lähtemään lenkille tai mitä vaan! Pitää muistaa, että kukaan ei ole superihminen eikä aina jaksa, mutta itsensä ylittäminen on keino jolla takaat hyvän mielen ja onnistumisen tunteen! Haluan vielä kiittää kaikkia niitä ihania kommentoijia, jotka olette mua kiitelleet treenipostauksista ja motivaation antamisesta. Niistä tulee ihan huippuhyvälle mielelle, ootte ihania! Loppuun vielä muutama inspiroiva iskulause, teippaa vaikka yöpöytään tai oveen tsemppaamaan!

motivaatio8

“You've got to get up every morning with determination if you're going to go to bed with satisfaction.“
“Look up, get up and never give up - that's all what you need.“
“You can motivate by fear, and you can motivate by reward. But both those methods are only temporary. The only lasting thing is self motivation.”

27 kommenttia:

  1. Loistava postaus !! Oikeesti, huhhuh :--)

    VastaaPoista
  2. Ihana teksti! Ja sä ainakin onnistuit mua motivoimaan tosi paljon :). oon vasta hetki sitten alottanu juoksemisen ja tällä hetkellä lenkit on kaameita sillä mulla on heinäallergia ja heinää kukkii joka puolella...mutta silti sinne lähen ja just niinkuin sanoit , se fiilis kun siitä syntyy on jotain mahtavaa!

    VastaaPoista
  3. Elinä sä oot mieletön! Aivan mahtava teksti ja ihanan motivoivasti kirjoitettu. Tulee näit lukies ain fiilis et lenkkarit jalkaa ja lenkille. ( nii varmaa teen seuraavakski, haha). Uskosin et sust on monelle apua, ainaki mulle sun blogist on ollu paljo apuu ja muutoski alkaa mun elämässä näkymään hyvin, joten iso kiitos siit sulle! (= <3

    VastaaPoista
  4. Tää oli oikeesti ihan huippu postaus! Muutenkin, aina kun mä luen sun treenipostauksia niin mulle tulee hirvee motivaatio päästä liikkumaan! Kiitos :-) !

    VastaaPoista
  5. Ihana teksti! :) Tuli sellanen fiilis, että pakko lähteä lenkille sitten ku meen kotiin ku siellä mun juoksukengät odottaa kaapissa pölyttymässä :D Poikaystävä lähtee viikon päästä armeijaan, joten voin ihan hyvin käyttää ajat ja ikävöimisen hyödyksi ja alkaa liikkumaan!

    VastaaPoista
  6. Uijui mikä teksti ♥ Tulin vain kiittämään hyvästä mielestä :)

    VastaaPoista
  7. Itse oon just tässä vähä aika sitte alkanu liikkumaan; juoksemaan, tanssimaan ja käymään salilla. Välillä tulee päiviä jolloin unohdan kaikki tavoitteet, mutta sen jälkeen on huono omatunto. Kiitos todella tästä tekstistä tämä motivoi ihan järjettömästi!!

    VastaaPoista
  8. Aivan mahtavaa tekstiä ! Oot saanu muhun tota lenkkeily intoa ! :D Tosin mä en hölkkää/juokse, kävelen vaa reipasta kävelyä pitkin poikin ihastellen maisemia ja kuunnellen mahti musaa (muutamia hyviä biisejä oon löytäny sun blogista ;)) Oli mulla tossa pari välipäivää ku olin töissä, mutta niinä päivinä kun en ole töissä niin pyrin käymää ainakin puolen tunnin kävelylenkillä! Eilenkin mulla oli iha älyttömän tylsää, sit mietin että voisin kuluttaa tän ajan paljon paremmin ku kattelemalla tv:tä, esim menemällä lenkille, sit otin itteeni niskasta kiinni ja lähin !(kävelin 1h 15 min, aika meni iha älyttömän nopeesti!) :) ISO kiitos sulle ! <3

    VastaaPoista
  9. tosi upeesti kirjotettu teksti! :)

    VastaaPoista
  10. Tuntu kun luin tota juoksemisesta niin kuvittelin ihan itteni suks :D itellä juokseminen tuntuu vaan niin hankalata... tekee jo puolen kilsan juoksu niin pahaa et pitää kävellä vaan reipasta tahtia enkä mää tiiä miten saisin sen pois joten oisko jotain vinkkiä :)?

    VastaaPoista
  11. Oot kyllä ihan tajuttoman hyvä kirjottamaan! ja tää postaus sai mulle semmosen fiiliksen, että pitää yrittää sitä lenkkeilyä. Se on aina ollu mulle semmone kammottava juttu, mutta jospa sitä joku päivä tässä laittais ne lenkkarit jalkaan ja lähtis ees kokeilemaan ja ylittämään ittensä :)

    VastaaPoista
  12. Eevi: Hii, mahtavaa kuulla :)♥ kiva että tykkäsit!

    Elina: Voi kiitos! Ihan mahtavaa kuulla oikeesti että oon pystyny vaikuttamaan ihmisiin hyvällä tavalla! Tsemppiä heinäallergian kanssa, se on tosi ikävä varsinkin tolleen urheillessa :(! toivottavasti menis pahimmat pölyt ohi pian!

    Ano: Voii kauhia mitä ihania kommentteja taas! Niin pistää hymyilyttää :) ihana kuulla että oon onnistunu motivoimaan, sen enempää en vois toivoa! Ei kestä kiittää, kiitos itsellenne vaan kun luette blogia ja annatte mulle sitä motivaatioo kirjoittaa näitä, kun tietää ettei kirjoittele tyhjille seinille!

    Saara: Apua, kiitos vaan itsellesi ♥ ihana kuulla!

    Marja: Kiva että säkin tykkäsit! Ja joo, miten mahtava idea :--)! eikun vain tuumasta toimeen, liikuntakin oikeesti auttaa ikävään, ainakin itellä on toiminut!

    Janna: Hihi voi kuule! Hyvää mieltä ilmassa täälläkin näiden kommenttien jälkeen :) kiitos samoin siis ♥

    Minnni: Ihan huippua kuulla! Ne unohtamiset, repsahdukset ja takapakit kuuluu elämään mutta ne ei pysäytä mitään - aina voi jatkaa. Ei siis pidä lannistua turhaan liian aikasin! Tsemppiä sulle ♥ ja kiitos kuule ihan vaan itellesi!

    Anonyymi: Älyttömän hienooo! Ihan oikeesti oon ihan ihmeissäni miten näin monet on motivoinu mun kirjotuksista ja muusta, tää on ihanaa :) ja kävely on mahtava vaihtoehto kanssa, itekin nautin kävelylenkeistä tosi paljon ja kun reippaasti kävelee niin polttaa tehokkaasti niitä kaloreita myös! Mahtavaa siis, noi on just niitä valintoja mitä pitää ite tehdä, jääkö kattoo telkkaa vai meneekö ulkoilemaan :) ja arvattavissa on, kummasta oikeesti tulee parempi mieli jälkeenpäin! Iso kiitos myös sinnepäin!

    petra: Kiitos paljon :)

    Anna: Ihan totta! Joo, mulla oli ihan sama joskus parisen vuotta sitten mutta kunnon kohotessa koko ongelma lähti kuin tuhka tuuleen :) eli millanen kunto sulla on muuten? Suosittelen että juokset aina niin pitkään kuin jaksat, sitten kävelet kun tuntuu siltä ettet vaan enää millään jaksa. Ens kerralla pystyt jo juoksemaan 5 minuuttia putkeen, seuraavan kerran kymmenen! Siitä se lähtee, tsemppiä tosi paljon :)

    Elina: Voi kiitoos :---) suosittelen, vaikka tiiän tasan että miltä susta tuntuu, koska mulla itelläni on ollu ihan sama tunne joskus. Siitä se lähtee, ku uskaltaa! Ja joskus se vaatii monia kertoja ennenku siitä lenkkeilystä saa oikeesti mukavaa puuhaa, itekin oon vasta oikeastaan tänä vuonna pystyny nauttii juoksemisesta niin paljon että tyyliin vaan nauran ku on niin ihanaa ja fiilistelen hyvää musaa :D ah!

    VastaaPoista
  13. Ihan älyttömän hyvä postaus! Lähin heti tän jälkeen lenkille. Sinne oli kyl tarkotus mennä jo koko päivän, mut sain ihan uuden motivaation juosta ihan sun ansiosta! :) Oli iha mahtava tunne juosta, kiitos sun ! :))

    http://ellannnn.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  14. ainiin, sori tää tulee tälleen eriksen eikä samaan kommenttiin ku unohtu laittaa.. Niin, että voitkoos laittaa taas niitä sun treenimusiikkei mitä kuuntelet ku treenaat? Kerran laitoit ja tykkäsin niist paljon ! :)

    VastaaPoista
  15. Tää sun blogis on kyllä mahtava, hieno ulkoasu, kivaa tekstiä & kuvia! :)

    VastaaPoista
  16. Tosi hieno postaus, hyvää tekstiä !:)

    janitainka.blogspot.com

    VastaaPoista
  17. kiitos tästä! sai hyvälle tuulelle :)

    VastaaPoista
  18. Sun blogis on kyl ihan mahtava! :)

    btw, mun blogis ois sulle haaste!
    http://ellay0.blogspot.fi/2012/07/haaste.html

    VastaaPoista
  19. ella: Oi kiitoos ja huippua kuulla! Niin sitä pitää :---) hihi! ja joo hei laitan heti ku oon tehny ton toisen treenitoivepostauksen! Kiitti ideasta :)

    Marianna: Kiitos :)

    Ira: Kiitoksia paljon!

    Beauty Followe: Haha, me too :)

    inka: Kiitti!

    Juulia Manninen: Kiitän :)

    Suvi: Eipä kestä, hyvä jos näin on :)

    ewwa: Kiitos, hei meen kurkkaamaaan!

    VastaaPoista
  20. ihana ulkka taas! :--) oi ihanaa ku pystyn taas lukemaan sun postauksia :--D

    bellamarian.blogspto.com

    VastaaPoista
  21. Ihanaa tekstiä! Osaat ja oot aina osannukkin kirjottaa tosi kivalla tavalla! :)
    Ja sori siitä blogin piilottelemisesta, olin kyllä aikonut joskus kertoa siitä!

    VastaaPoista
  22. bella: Hih voi kiitos, susta ei ookkaan kuulunu pitkää aikaa! Ja samoin ♥ :)

    Julia: Hih kiitos paljon :---) ja joo ei kuule mitään, vitsillähän mä vaan! Kiva että nyt kuitenki löysin :)

    VastaaPoista
  23. ihana teksti:)) itekkii ajattelen oikeestaa samalla tavalla ja oon liikkunu aina pienestä pitäen, ihanaa lukeee kuitenkii tämmöstä :D

    VastaaPoista
  24. ihanan motivoiva teksti! Ite pelasin 4 vuotta koripalloa, siitä 2 vuotta jalkapalloa ja sitte mulla menikin polvi alta, nyt puolen vuoden urheilu tauon jälkeen oon alkanut lenkkeilee, ja tein ittelleni suunnitelman, et kävisin 3 kertaa viikossa mut oon ollu niin laiska, et oon käyny vaan kävely lenkillä koiran kanssa 1-2 kertaa viikossa ( sekun ei pitkään jaksa juosta, kävellä jaksaa kauemmin) Vinkkiä miten saisin perseeni ylös sohvalta! Talvemmalla aattelin alkaa käymään salilla , juoksemassa ja zumbassa.. mut saa nähä, meinaan pitihän mun viime vuonnakin..

    katothan munkin blogin! Kommentteja ja lukijoita kaivattais!:)

    http://weonlysaidgoodbye.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Elina, 16, Hartola
Kuvien muokkaus: Photoscape, Picasa
Kamera: Nikon D3200